9 marca 2024

Jak rozliczyć podatek od odsetek od obligacji w 2023 roku? Część druga.

 Dobre pół roku temu opisałem perypetie z ustaleniem, jak rozliczyć podatek od odsetek od niektórych obligacji z 2023 r. Sytuacja podatkowa z roku 2023 była dość niezwykła, nie powtórzy się w roku 2024. Porady Krajowej Informacji Skarbowej powinny być wystarczającymi wskazówkami, gdzie liczby wpisać w PIT. Zainteresowanych odsyłam do wyżej likowanego wpisu.

Pozostaje jeszcze kwestia, jak obliczyć samą sumę do opodatkowania. Czy w ogóle taka potrzeba będzie, jest to zależne od tego, czy biuro maklerskie zaniechało pobierania podatku (jak mDM), czy nie (jak DM BOŚ).

Ponieważ mnie dotyczyły oba te przypadki, to oczywiście będę musiał się rozliczyć. Otrzymałem od mBanku informację o następującej treści:

Oczywiście odpisałem i jeszcze w lutym otrzymałem zestawienie w ukryte w PDF. Ukryte, gdyż załącznik do maila był plikiem PDF chronionym hasłem (hasło jest zawarte w ustawieniach mBanku), ale nie wystarczyło zwykłe otworzenie go. Musiałem to zrobić w programie Acrobat Reader, by odkryć, że plik zawiera wewnętrzny załącznik xslx. A nawet dwa, gdyż w jednym były informacje o otrzymanych nieopodatkowanych odsetkach, a w drugim o dwóch wykupionych seriach obligacji, gdzie osiągnąłem zysk z powodu zakupu poniżej wartości nominału. Ku memu zaskoczeniu, od tych transakcji też nie pobrano podatku.

Porównałem pierwszy plik z wykazem wypłat odsetek oraz pobranych kwot podatku z interfejsu eMaklera. Wszystko się zgadzało, ale w trakcie sam popełniłem dwa błędy podczas porównania. Dlatego cieszę się z otrzymanych informacji, bo mam pewność, że są poprawne i pewnie sam lepiej bym tego nie zrobił.

Jestem gotowy do wypełnienia obowiązku podatkowego, trochę będzie on bolesny ;-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz