Oferta znów się zmienia, ale nie tak mocno, jak stopy! RPP cięła stopy dwukrotnie, a ofertę tnie teraz dopiero raz małym krokiem. W listopadowej ofercie sprzedaży detalicznych obligacji skarbowych charakterystyczny jest spadek o 0,25 pp pierwszych okresów odsetkowych, ale nie wszystkich i nie zawsze tylko pierwszych. Poniżej dwie ostatnie zmiany i nowa oferta.
Obligacje / Warunki na: | 2022.10 | od 2023.10 | od 2023.11 |
---|---|---|---|
3M | 3% | 3% | 3% |
Roczne (ROR) | 6,75% pierwszy m-c, potem stopa referencyjna NBP | 6,5% pierwszy m-c, potem stopa referencyjna NBP | 6,25% pierwszy m-c, potem stopa referencyjna NBP |
Dwuletnie (DOR) | 6,85% pierwszy m-c, potem stopa referencyjna NBP +0,1% | 6,75% pierwszy m-c, potem stopa referencyjna NBP +0,5% | 6,5% pierwszy m-c, potem stopa referencyjna NBP +0,5% |
Trzylatki TOS | 6,85% z coroczną kapitalizacją | 6,85% z coroczną kapitalizacją | 6,6% z coroczną kapitalizacją |
Czterolatki (COI) | 7% pierwszy rok, potem inflacja+marża 1%, odsetki co roku | 7% pierwszy rok, potem inflacja+marża 1,25%, odsetki co roku | 6,75% pierwszy rok, potem inflacja+marża 1,25%, odsetki co roku |
Dziesięciolatki (EDO) | 7,25% pierwszy rok, potem inflacja+marża 1,25% | 7,25% pierwszy rok, potem inflacja+marża 1,5% | 7% pierwszy rok, potem inflacja+marża 1,5% |
Sześciolatki (rodzinne) | 7,2% pierwszy rok, potem inflacja+marża 1,5% | 7,2% pierwszy rok, potem inflacja+marża 1,75% | 6,95% pierwszy rok, potem inflacja+marża 1,75% |
Dwunastolatki (rodzinne) | 7,5% pierwszy rok, potem inflacja+marża 1,75% | 7,5% pierwszy rok, potem inflacja+marża 2% | 7,2% pierwszy rok, potem inflacja+marża 2% |
Inwestycję można zakończyć wcześniej, ale to kosztuje: 0,5 zł dla obligacji ROR, 0,7 zł dla każdej obligacji 100 zł dwu-, trzy-, cztero- i sześcioletniej, a 2 zł dla dziesięcio- i dwunastolatków. Opłata nie obciąża nominału, więc odejmowana jest od odsetek, o ile odpowiednio urosły lub zostały wypłacone.
Wrześniowa sprzedaż była niewiele słabsza od sierpniowej (4,725 mld PLN), być może po części dlatego, że w większości oczekiwali pogorszenia oferty. Do tego nie doszło, a październikowa oferta była szczodra, o czym wspomniałem w poprzednim wpisie.
W sprzedaży nadal rośnie udział trzylatek, wyniósł 27,9%, co oznacza drugi wynik po czterolatkach. Tego jeszcze nie było. Skarb sobie hoduje problem roku 2026.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz