26 czerwca 2012

Wrobieni w Getin

Mało się o tym mówi, ale przypadek sprawił, że trafiłem na stronę http://wrobieni.org. Klienci Getinu żalą się na forum, że zostali "ubrani" w produkty ubezpieczeniowo-strukturalne. Podam przykadową charakterystykę dwóch - a wyjaśni je sam Getin za pomocą cytatów:

... „Światowe bogactwa” oraz „Światowe rynki” w 2 wariantach. Produkty oferujące 10-letni okres inwestycji [...] dają klientom możliwość proporcjonalnego podzielenia posiadanych środków pomiędzy część inwestycyjną, a część lokacyjną, odpowiadającą w swojej konstrukcji depozytowi bankowemu. Oba produkty posiadają 100 procentową ochronę kapitału, a ich część inwestycyjna bazuje na akcjach najważniejszych spółek polskich i zagranicznych, a także na atrakcyjnym rynku towarów i surowców.[..]Do wyboru są dwie proporcje: 50% wkładu lokacyjnego i 50% inwestycyjnego oraz 70% lokacyjnego i 30% inwestycyjnego. Klienci, w zależności od swoich preferencji i skłonności do ryzyka, mogą sami zdecydować, który wariant wybierają.[...]Ten nowatorski produkt zawierany jest na 10 lat, z możliwością wcześniejszego zakończenia części depozytowej.

"Światowe Bogactwa"to produkt, który daje inwestorom możliwość uzyskania znacznie wyższego potencjału zysku niż tradycyjna lokata rentierska i jednocześnie oferuje 100%-ową ochronę kapitału. Jest to godna rozważenia propozycja na oszczędzanie emerytalne, ponieważ produkt, oprócz możliwości inwestowania wpłaconej składki przez 10 lat, daje opcję kwartalnej wypłaty świadczenia emerytalnego w formie renty.

Podkreślmy kilka kawałków dla laików:
...„Światowe rynki” to propozycja dla osób, które chcą bezpiecznie ulokować swoje oszczędności na przyszłość...
...Osoby, które posiadają większą sumę pieniędzy, ale nie są skłonne do wysokiego ryzyka, przypuszczalnie wybiorą bardziej ostrożną propozycję z 30% wkładem inwestycyjnym i 70% wkładem depozytowym...
...Oba produkty posiadają 100 procentową ochronę kapitału, a ich część inwestycyjna bazuje na akcjach najważniejszych spółek polskich i zagranicznych, a także na atrakcyjnym rynku towarów i surowców....

Rzeczywistość jest taka, że ani rynek akcji, ani surowcowy nie wyglądają najlepiej, a szczególnie ten ostatni wydaje się mieć szczyty za sobą. Mówienie o ochronie kapitału w okresie 10 lata zakrawa na ponury żart, gdyż 10 lat pozwala podwoić środki na lokatach, a nie tylko zachować ich wartość. Zasady rozliczania funduszy są dość złożone, zobaczcie jak podchodzą do nich ludzie obeznani z finansami:  Samcik rozważa Pareto
Remigiusz wyjaśnia Pareto i Lucro

Między sprzedawcami ("opiekunowie") Getinu a klientami zachodzi magiczna *chemia*, powodująca upychanie produktów do ludzi, którzy nie powinni ich kupować. Ba, wydaje się, że sprzedawcy nie potrafią lub nie chcą dobrze wytłumaczyć konstrukcji produktu i wybrać go do potrzeb klienta. Zresztą co tam potrzeby klientów - doradcy mają własne! Oddajmy głos klientom - wybrane fragmenty-perełki z wrobieni.org:

... pracownik getin banku zarzekał się ze odsetki mogę wybrać po 12 miesiącach, zysk miał być na poziomie od 10 do nawet 30 procent, teraz kiedy mija ponad rok wszystkie moje oszczędności trafił szlak, jestem biedniejsze o 30 procent zainwestowanego kapitału[...]Potraktowano mnie nie jak klienta ale intruza, który nie wie czego chce i po co przyszedł.
... pytałam opiekuna czy to lokata zapewnial , że tak , czy moge po 3miesiącach zabrać pieniądze tak tak tak , mąż, żaden świadek no i 4 lata zablokowane pieniądze ...
...pożyczyliśmy za darmo bankowi swoje pieniądze na 10 lat, bez odsetek podpisując się pod tym. Jak udowodnić pracownikowi banku, że informował wybiórczo, to co było pozytywne dla klienta,nie informował celowo o prowizji 28% itd..
...Dla przeciętnego starego człowieka umowy są całkowicie nie zrozumiałe ...
... Pani nadal podkreśla że tylko te opłaty zostały pobrane a teraz zyski będą tylko rosły. ...
... JA NA DZIEN DZISIEJSZY JESTEM STRATNA 8 TYSIECY A WARTOSC JEDNOSTKI SPADA.ZŁOŻYŁAM ZAWIADOMIENIE O PRZESTEPSTWIE NA POLICJI...
... zgłosiłem się w lipcu 2010r. celem oceny zdolności kredytowej do nabycia działki budowlanej i budowy domu. Na realizację wyżej wymienionej inwestycji posiadałem wolne środki, które zgodnie z założeniem miały stanowić kwotę wkładu własnego do kredytu. Doradca OF zaproponował ulokowanie wolnych środków w „portfelu inwestycyjnym”, wskazując jakoby takie rozwiązanie było najkorzystniejsze....
... Dowiedziałem się, że lokata z dźwignią gwarantuje 100% ochrony wpłaconego kapitału, że nie można na niej stracić, a minimalny zysk przez 5 lat wyniesie 25% w najgorszym możliwym przypadku....
... Do tej pory nikt jasno nie potrafi powiedzieć w jaki sposób wyliczona jest wartość jednostki uczestnictwa w UFK Libra - mam wrażenie że wartość ta jest celowo obniżana, żeby zniechęcić uczestników do wypłaty środków przed upływem zakończenia okresu subskrybcji tj 15 lat...
...Wpłaciłem większą sumę, bo 190000 PLN i po kwartale nic z tego nie było, a co więcej jak zalogowałem się do systemu, przeżyłem szok. Opłaty co miesiąc po 9700 PLN !!!...
... kiedy przyszłam do getin banku zapytać o co chodzi z tymi kwartalnymi zyskami, czemu nie mogę wybrać odsetek, pracownik getin banku śmiał mi się szyderczo w twarz, jakby zrobił mi dobry kawal, wierzcie Państwo lub nie ale poczułam się jak laleczka bez majteczek wydymana na stojaka w chlewie...

Drodzy czytelnicy!
1. Czytajcie umowy
2. Czytajcie umowy jeszcze raz
3. Zastanówcie się 50 razy przed inwestycją na 10 czy 15 lat.
4. Sprawdźcie jakie są opłaty za wcześniejsze wyjście.
5. I ogólnie jakie są opłaty
6. Poczytajcie doświadczonych blogerów
7. Nie kupujcie tego czego nie rozumiecie.

 

Mam nadzieje, że poszkodowani nie mają mi za złe, iż cytuje ich wypowiedzi: zachęcam do zapoznania się z forum, to dobra przestroga, a przedstawione sytuacje wywołuja uczucie deja vu. Z ciekawostek: nie znalazłem wzorów umów czy regulaminów cytowanych na początku wpisu produktów.  Miłej lektury 'wrobionych", trzymam za nich kciuki, bo niewiele więcej mogę zrobić.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz